Estetyka

Wrastające paznokcie, jak sobie z nimi radzić?

Data publikacji: 27.02.2023

Autor: medica-per-pedes-cms-admin

Średni czas czytania: 7 min

Zadbaj o zdrowie swoich stóp – skorzystaj z usług podologa! Odkryj nasze różnorodne zabiegi i badania podologiczne, które pomogą Ci zachować komfort i poprawić kondycję swoich stóp.

Zapraszamy do naszego gabinetu podologicznego już dziś!

Wrastanie paznokci to coraz powszechniej występująca przypadłość, która poprzez swoje dolegliwości bólowe związane z powiększającą się raną palca, nie pozwala na swobodne poruszanie się.
Bardzo często Pacjenci pytają, jak mogą uniknąć tego problemu a jeśli się pojawi to w jaki sposób postępować ze stopami aby nie pogarszać tego stanu. Odpowiedź na nurtujące pytania pacjentów znajdziesz w artykule poniżej.

Prawie 40% pacjentów odwiedzających gabinety podologiczne przychodzi skorzystać z pomocy specjalisty właśnie z powodu dyskomfortu, jaki powodują w różnym stopniu wrastające paznokcie. To niestety bardzo częsta przypadłość jeśli chodzi o stopy, a na dodatek nie da się określić dokładnie grupy wiekowej, ponieważ paznokcie mogą uszkadzać wał paznokciowy w każdym wieku, tak u niemowląt, młodzieży, dorosłych, jak i u osób starszych. Oczywiście jest grupa wiekowa, u której wrastanie paznokci jest najczęściej spotykanym problemem i jest to grupa dojrzewającej młodzieży, a także dorosłych w wieku ok 30-40 lat głównie mężczyzn pracujących w obuwiu roboczym lub aktywnie uprawiających niektóre sporty.

Czy ból palca zawsze oznacza wrastanie paznokcia?

Odpowiedź brzmi NIE.

Najlepiej nie diagnozować zmiany samemu, ponieważ przyczyną bólu palca w jego bocznej części lub rozprzestrzeniający się na cały opuszek może być spowodowany różnymi czynnikami. Należą do nich:

• Wkręcanie się paznokcia
    • Odcisk w wale paznokciowym
    • Pęknięcie płytki paznokcia
    • Erytrodyzestezja dłoniowo-podeszwowa, czyli bardzo duża wrażliwość na ból opuszków palców, w trakcie i krótko po chemioterapii
    • Bóle neuropatyczne u osób chorych na cukrzycę
    • Bóle spowodowane uciskającym obuwiem
    • Ból spowodowany rosnącą płytką po jej usunięciu
    • Ból spowodowany nieprawidłowo obciętym paznokciem i uwieraniem jego szerszego fragmentu schowanego w wale paznokciowym

Z uwagi na tak różnorodne czynniki powodujące ból, Pacjent nie powinien samodzielnie diagnozować dolegliwości, lecz udać się od razu po pomoc do specjalisty i dodam jeszcze, że im szybciej to zrobi tym lepiej.

Dlaczego paznokcie wrastają?

Istnieje wiele przyczyn wrastania paznokcia. Najczęściej spotykanym czynnikiem powodującym wrastanie jest nieprawidłowe skracanie paznokcia (przeczytaj jak prawidłowo obcinać paznokcie w poprzednim wpisie pt. Prosto czy na okrągło, czyli jak prawidłowo skracać paznokcie). Jednak nie tylko nieprawidłowe obcinanie paznokci może powodować wrastanie.

Inne czynniki, które przyczyniają się do powstawania tego bolesnego problemu to:

• Nadpotliwość stóp
    • Wąskie i ciasne obuwie
    • Buty na obcasach
    • Uprawianie niektórych sportów np. bieganie, piłka nożna, hokej, tenis, narciarstwo, itp.
    • Chodzenie po górach, a szczególnie schodzenie z nich
    • Kształt paznokcia, głównie koilonychia czyli paznokcie w kształcie łyżeczki
    • Deformacje palców np. Hallux valgus
    • Zbyt duże (przerośnięte) wały okołopaznokciowe
    • Choroby dermatologiczne paznokci, takie jak grzybica czy łuszczyca
    • Mechaniczne urazy paznokci
    • Nadwaga

A jak objawia się wrastanie paznokcia?

Przede wszystkim wszystko zależy od tego na jakim etapie wrastania znajduje się płytka.

Najprościej rzecz ujmując najlepsza klasyfikacja dla Pacjenta to 3 etapowy proces wrastania.

Paznokieć w 1 Etapie:

Jest odczuwalny ból w miejscu, gdzie płytka uciska podczas chodzenia, może dojść do zaczerwienienia, natomiast nie ma widocznej rany, ani wydzieliny ropnej.

Paznokieć w 2 Etapie:

W tej sytuacji paznokieć narusza już ciągłość skóry, pojawia się wydzielina ropna lub krew, może pojawić się obrzęk (czyli opuchlizna) w miejscu ucisku, palec jest bardzo tkliwy i mocno boli podczas chodzenia, przy dotyku wyczuwalna jest cieplejsza skóra.

Paznokieć w 3 Etapie:

Tutaj pojawia się ziarnina czyli tzw. „dzikie mięso”, które może być dodatkowo zainfekowane bakteriami głównie z rodziny gronkowców ale nie tylko. Jest to bardzo bolesna zmiana, z której może wydostawać się ropa i krew, wrastający element paznokcia może być głęboko w opuszce, a w ekstremalnych sytuacjach może przebijać opuszek na wylot. Ten rodzaj wrastania paznokcia wymaga długiego leczenia i wytrwałości pacjenta oraz bezwzględnego stosowania się do zaleceń.

W jaki sposób można sobie pomóc?

W zależności od tego na jakim etapie wrastania jest paznokieć można zastosować różne metody prewencji lub leczenia.

W pierwszym etapie, kiedy paznokieć nie narusza ciągłości skóry, możesz sprawdzić czy nic pod nim się nie znajduje, ewentualnie oczyścić delikatnie przestrzeń pod paznokciem, zwracając szczególną uwagę na okolice wału paznokciowego, jeśli paznokieć jest krzywo obcięty i powoduje ucisk to wystarczy odrobina watki lub cienkiego gazika włókninowego, którą można podsunąć wzdłuż wału pod płytką paznokcia aby delikatnie unieść paznokieć, żeby nie uciskał podczas chodzenia. No i oczywiście kolejna ważna rzecz, to dostosowanie odpowiedniego obuwia, które powinno być wygodne, nie uciskające palców, z naturalnego i elastycznego materiału. Jeśli nie umiesz sobie sam pomóc to udaj się do specjalisty, a unikniesz dalszych powikłań.

Jeśli chodzi o drugi etap wrastania, to najlepiej zrobisz udając się do podologa, ponieważ w tym przypadku, jeśli nieumiejętnie zaczniesz sobie sam pomagać możesz doprowadzić do rozwinięcia się zmiany do etapu trzeciego. To co możesz tutaj zrobić, to utrzymać odpowiednią higienę stóp, myjąc je wodą z delikatnym mydłem (może to być mydło typu Manusan), aby nie dopuścic do rozwoju infekcji, nosić czyste skarpetki, wygodne obuwie i zakładając bawełniany opatrunek.

Etap trzeci to czas, kiedy bezwzględnie musisz udać się do podologa, ponieważ sam niestety sobie nie poradzisz, a to dlatego, że rana jest tak duża, a fragment wrastający może być tak głęboko, że niestety nie będziesz w stanie go usunąć samodzielnie. Dbaj o higienę stóp, podobnie jak w etapie drugim i jak najszybciej umów się na wizytę u podologa.

Jak może pomóc podolog?

Podolog to specjalista, który bardzo często spotyka się z problemem wrastających paznokci i w zależności od posiadanego doświadczenia poradzi sobie z taką zmianą bez problemu, bez względu na jakim etapie wrastanie się znajduje.

Co zrobi podolog?

• Oczyści paznokieć i sprawdzi co powoduje ból.
    • Jeśli trzeba usunie wrastający element paznokcia.
    • Zabezpieczy boczny wał paznokciowy zakładając bawełniany opatrunek w formie tamponady.
    • W przypadku rany zdezynfekuje i założy opatrunek.
    • Pobierze materiał do badania bakteriologicznego.
    • Pomoże w wyleczeniu rany.
    • Założy klamrę ortonyksyjną, która pomoże paznokciowi prawidłowo wyrosnąć nie powodując dodatkowego bólu.
    • Pomoże w zapuszczeniu paznokcia.

Czy zabiegi na paznokciach wrastających są bolesne?

I znowu odpowiem, że wszystko zależy od tego, jak bardzo płytka paznokcia wbija się w wał paznokciowy.

W pierwszym etapie zabieg u podologa jest prawie lub całkowicie bezbolesny.

W drugim i trzecim etapie, z uwagi na istniejącą ranę, ból może pojawić się podczas wycinania elementu wrastającego, lecz doświadczony podolog, szybko i sprawnie wycina ten fragment, aby nie sprawiać dodatkowego bólu, natomiast Pacjent może być pewny, że po pierwszej wizycie ból zniknie lub znacznie się zmniejszy. Dlatego, tak jak już wcześniej wspominałam, im szybciej skorzystasz z porady podologa tym lepiej dla twoich paznokci i stóp.

Zobacz poprzedni wpis